Descriere
Cele trei tratate contra iconoclaştilor
Arta creștină sacră se naște în primele veacuri ale Bisericii și va însoți mereu evlavia creștină. Reprezentările Mântuitorului ca Bunul Păstor pe vasele sfinte (cf. TERTULIAN, De pudicitia, 7, 1), în biserica de la Dura Europos ori în catacombele din veacurile III-IV atestă deja că imaginea este chemată să exprime celor vii ceea ce Evanghelia spune în cuvinte.
Cinstirea imaginilor sfinte, deși nu s-a generalizat în primele veacuri, își face simțită prezența în special după veacul al IV-lea, nefiind însă impusă de Biserică nimănui. Dimpotrivă, autoritățile statului bizantin al veacului al VIII-lea, sub influența doctrinelor raționaliste iconoclaste, au încercat și au reușit, temporar, să interzică cinstirea sau venerarea icoanelor. Reacția Bisericii a fost promptă, dezvoltându-se și argumentându-se acum scripturistic și patristic legitimitatea cinstirii sfintelor icoane.
Glasul cel mai autorizat al apărării cinstitelor icoane pe baze teologice este reprezentat de unul dintre cei mai mari teologi ai epocii patristice din secolul al VIII-lea, Sfântul Ioan Damaschin, al cărui tratate îndreptate împotriva celor care refuzau cinstirea sfintelor icoane le republicăm în acest volum, într-o versiune revizuită, având în vedere că Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a proclamat anul 2017 ca Anul omagial al sfintelor icoane, iconarilor și pictorilor bisericești.
Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă
Recenzii
Nu există recenzii până acum.