Descriere
Îndumnezeirea omului la Sfântul Maxim Mărturisitorul
Traducere din limba franceză de Marinela Bojin
„I.-H. Dalmais îl numește pe Sfântul Maxim «Dascăl al Întrupării și al îndumnezeirii», și constată că îndumnezeierea constituie «tema predilectă a contemplației sale», că «în calitatea sa de monah și părinte duhovnicesc, mai înainte de orice se preocupă de tot ceea ce poate călăuzi înaintarea către îndumnezeire», sau, pe scurt, că «îndumnezeirea deține un loc de prim rang în întreaga sa gândire».
În ceea ce-l privește, C. Moeller scrie astfel: «Învățătura despre îndumnezeire, după cum se știe, este centrală la Sfântul Maxim». J.Gross notează că: «Din multele sale scrieri […] se desprinde o soteriologie care poate fi numită o teologie și o mistică a îndumnezeirii». Iar S. L. Epifanović, înainte de ei, nu exită să spună că «ideea principală a Sfântului Maxim […] este cea a îndumnezeirii».
Importanța acestei teme se observă pe dată în scrierile Sfântului Maxim datorită numeroaselor ocurențe ale termenilor care aparțin vocabularului propriu îndumnezeirii. Acest factor cantitativ este un indiciu al locului esențial pe care îl deține îndumnezeirea în natura și structura învățăturii duhovnicești și teologice a Sfântului Maxim”.
Autorul
Recenzii
Nu există recenzii până acum.